Kotryna Dacytė
VU TSPMI SMD ir VU SA TSPMI narė prisidėjusi prie „Transparancy International“ skaidrumo mokyklos organizavimo
Kas paskatino pasirinkti Politikos mokslų studijas VU TSPMI?
Negaliu teigti, jog iš karto buvau tvirtai apsisprendusi, kad noriu studijuoti būtent politikos mokslus. Ilgą laiką galvojau apie filologijos studijas, tačiau nebuvau apsisprendusi, ar noriu studijuoti dvi užsienio kalbas, ar tiesiog labiau gilintis į gimtąją lietuvių kalbą. Visgi, studijas pasirinkti VU TSPMI labiausiai paskatino sėkmingai išlaikytas istorijos egzaminas ir tėvų rekomendacija, per kurią susidomėjau VU TSPMI studijų programos įvairialypiškumu. Džiaugiuosi, kad priėmiau tokį sprendimą, nes studijos padėjo augti kaip asmenybei, ne tik suprasti politinį kontekstą, bet ir įgyti ekonomikos bei teisės pagrindų ir išugdyti rašymo bei kalbos įgūdžius – juk rašto darbai nuolat reikalauja taikyti kritinį mąstymą, analizuojant informaciją susieti ją su tam tikra situacija ar problema, o seminarai – skatina diskutuoti, išklausyti kitus asmenis, siekti bendro sutarimo. Manau, kad jeigu po studijų TSPMI norėčiau grįžti prie kalbų mokymosi, dabar būtų daug lengviau.
Esi kelių VU TSPMI studentiškų organizacijų narė. Kaip tai padeda Tau institute, studijų kelyje? Kokie yra tavo įsimintiniausi veiklos organizacijose momentai?
Tikiu, kad karjeros pradžia prasideda nuo savanoriškos veiklos bei organizacijų, nes taip įveiklini save, prisidedi prie visuomeninės veiklos, įgyji patirties ir ryšių su bendruomene. Prisijungimas prie Studentų mokslinės draugijos bei Studentų atstovybės leido pajausti pilnavertį TSPMI studento gyvenimą – dieną studijuoji ir mokaisi, o vakare – diskutuoji su bendraminčiais, organizuoji renginius, naudingai praleidi laiką. Organizacijos sustiprino atsakomybės bei žingeidumo jausmą, paskatino dirbti komandoje, suteikė daugiau pasitikėjimo savimi ir motyvacijos mokytis, plėsti akiratį už seminarų ir paskaitų ribų. Smagiausia organizacijų suteikiama dalis – galimybė daugiau laiko praleisti su dėstytojais ir juos pažinti (pavyzdžiui išvykoje į konferenciją, ekspediciją arba aptariant perskaitytą knygą studentų organizuojamame knygų klube). Todėl ir patys įsimintiniausi veiklos organizacijose momentai – dalyvavimas Elektrėnuose vykusioje tarpdalykinėje mokslinėje studentų konferencijoje „INSOMNIA 2023“ bei Politologų dienų organizavimas. Prieš „INSOMNIA 2023“ konferenciją sulaukiau paskatinimo ir padrąsinimo sudalyvauti joje tiek iš mokslinės draugijos studentų, tiek iš dėstytojų, todėl tą labai vertinu. Buvo labai įdomu rengti pranešimą apie lietuvių pasiryžimą ginti Lietuvą bei pats pasiruošimo konferencijai procesas – surinktų 2022 metų SMD vasaros ekspedicijos duomenų analizavimas, interviu kodavimo taikymas, net atliktos repeticijos prieš dėstytojas. Na, o apie PoDi organizavimą daug sakyti ir nereikia – prie jų organizavimo nors kartą turėtų prisidėti kiekvienas TSPMI studentas, nes tai – nuostabi studentiška patirtis.
Prisidėjai prie „Transparency International“ Skaidrumo mokyklos organizavimo. Papasakok, kaip atrodė ši savanorystės patirtis?
Iki tol visa mano veikla buvo orientuota Lietuvos arba universiteto bendruomenės mastu, o aš pati nelabai „kėlusi koją“ už Lietuvos ribų, todėl ši savanorystė buvo nelengvas, bet vertingas iššūkis, kadangi tai buvo mano pirmas susidūrimas su tarptautine erdve, pradžia po truputė žengti iš savo komforto zonos ir augti: vietovė vis dar Vilnius, Lietuva, bet dalyviai – iš skirtingų pasaulio šalių, o kovos prieš korupciją būdai itin aktualūs man kaip politikos mokslų studentei. Savanorių komanda buvo sudaryta iš 5 atrinktų žmonių – kaip tokio mąsto renginiui mūsų buvo mažokai, todėl buvo intensyvi tiek pasiruošimo, tiek pačios mokyklos savaitė, tačiau buvome vienas kitam ypatingai supratingi, efektyviai dirbome ir pasiskirstėme darbus. Prie „Transparency International“ Skaidrumo mokyklos prisidėjau atlikdama labai svarbią rolę – buvau ketvirtos grupės koordinatorė. Koordinavau 10 žmonių iš skirtingų pasaulio šalių: Sakartvelo, Ukrainos, Jungtinės Karalystės, Meksikos, Gvatemalos, Vokietijos, Moldovos, Etiopijos, Kenijos ir Olandijos, kurių amžius buvo taip pat labai įvairus – nuo 19 iki 40 metų. Taip pat pardavinėjau Skaidrumo mokyklos atributiką bei daug laiko praleidau vietoje, kurioje dažnai tekdavo vertėjauti tarp bendrabučio budėtojų ir dalyvių (siekiant gauti kambario raktus), atsakyti į kilusius klausimus. Ši savanorystė suteikė daug laisvės prisidėti prie pačio renginio: pasitikti svečius, vesti susipažinimo veiklas, ekskursijas po Vilnių ir Trakus dalyviams. Taip pat plenarinių sesijų metu turėjau galimybę klausytis geriausių antikorupcijos ir skaidrumo ekspertų iš 15 šalių įvairiomis temomis apie korupciją ir kovą prieš ją būdus: nuo nelegalių sąvartynų Lietuvoje iki korupcijos sporte. Manau, kad renginys praėjo sklandžiai ir sėkmingai, o pati įgavau patirties tarptautinių renginių organizavime, žmonių grupių koordinavime, komunikacijos srityje. Savanorystė „Transparency International“ Skaidrumo mokykloje buvo puiki proga užmegzti ryšius su ekspertais iš įvairių užsienio šalių bei dalintis abipuse patirtimi apie politiką ir antikorupciją.
2023 m. dalyvavai VU TSPMI SMD mokslinėje vasaros ekspedicijoje – kaip sekėsi atlikti tyrimą? Ką sužinojai naujo ar netikėto?
VU TSPMI SMD mokslinėje vasaros ekspedicijoje gilinomės į buvusio Panevėžio „Ekrano“ darbuotojų arba nepriklausomybės pradžios smulkiųjų verslininkų posovietinės transformacijos periodo atsiminimus ir patirtis po 1990 metų. Siekėme išsiaiškinti jų kasdienybę socioekonominių pokyčių kontekste. Pagrindinis ekspedicijos iššūkis buvo prakalbinti mažiau linkusius kalbėti žmones bei supaprastintai klausti apie politinius reiškinius norint papildomai išsiaiškinti jų pažiūras. Nustebino, kad dauguma informantų teigė, jog savo gyvenime didelės pereinamojo laikotarpio įtakos nepajuto. Visgi, džiaugiuosi šauniai suorganizuota išvyka ir galimybe pažinti Panevėžio miestą, aplankyti „Ekrano“ apylinkes, o vakare diskutuoti su dėstytojomis ir kitais studentais apie Lietuvos politinę ateitį bei įspūdžiais iš tyrimo.
Ko norėtum palinkėti instituto bendruomenei?
T – Tarptautiškumo
S – Sąžiningumo
P – (Pa)filosofavimo
M – Motyvacijos
I – Idėjiškumo